søndag den 21. juni 2015

Punkttælling nr. 29


Jeg har siden 1987 lavet en punkttælling af fugle i Østerild Klitplantage med starttidspunkt cirka tyve minutter over fire om morgenen.
Det står for mig som afslutningen på foråret og overgangen til den egentlige sommer uden så meget fuglesang længere. Gud ved hvornår vi så får nogen sommervarme!
Men det lykkedes trods alt at få lavet tællingen i pænt, stille vejr. Det samme gjaldt i øvrigt min anden punkttælling i agerlandet på Hannæs. Lidt af en præstation i dette uvirkeligt ringe forsommervejr.


Skoven klokken 4.20


Når jeg kommer til punkt 6 kommer jeg hver gang til at tænke på den første tælling i 87. Dengang så jeg en rådyrmor med et kid ved punktet, og det fik mig dengang til at tænke på Susanne som lå derhjemme i sengen med vore drenge, Matias var kun fire måneder. Samme tanke hvert år på samme punkt. Sådan en tælling kan også give perspektiv på tilværelsen.


Halvgammel punkttæller


I øvrigt spændende i det små at følge forandringerne i fuglelivet. Det går op og ned for mange arter. Gærdesmutte blev hørt på 19 punkter i sommeren 2009 - før den iskolde vinter med flere måneders tyk snelag. Året efter kun på fire punkter! Nu har den arbejdet sig op på 16 punkter igen.
Munken var ret fåtallig fra starten. I år hørte jeg hele 32 på de 20 punkter.

 
 
 
 
Fem minutters tælling på 20 faste punkter

Der var lille præstekrave på pladsen ved testcentret, og der yngler både havørn og duehøg i skoven nær kæmpemøllerne. Så de skræmmer åbenbart nogen mennesker mere end de skræmmer fuglene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar